Köpvillkor

§1 Allmänt

Guldsmederna i Norrtälje AB, med organisationsnummer 556771-9561, ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Är du minderårig krävs målsmans tillstånd.

Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Samtidigt som du gör detta så sparas de uppgifter om dig som krävs för att vi skall kunna kontakta dig samt leverera din vara. Dessa uppgifter skyddas från extern åtkomst så länge vi inte frågar dig uttryckligen. Vi följer GDPR-lagstiftningen och du kan när som helst begära ut eventuella uppgifter vi har lagrade om dig. Ni finner fullständig information om vår hantering av personuppgifter under §10 Personuppgifter.

Använder du kassan via Klarna så sparar de uppgifter om dig för att kunna slutföra din betalning enligt nedan. Dina personuppgifter är skyddade mot externt intrång och finns aldrig tillgängliga för tredje part.

Urklipp från Klarnas-dataskyddspolicy: ”Klarna värnar om din personliga integritet, vilket innebär att vi alltid samlar in och hanterar personuppgifter ansvarsfullt med din integritet i åtanke. Denna dataskyddspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter när du använder Klarnas tjänster (“tjänsterna”) och i samband med att du blir en Klarna-användare. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dessa gällande

Dataskyddspolicyn beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter inom alla våra tjänster. Därför är det viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du använder våra tjänster - särskilt de delar som gäller de av Klarnas tjänster du tänkt använda.”

Ni finner Klarnas fullständiga dataskyddspolicy via länk i kassan, alternativt här:

Vi förbehåller oss rätten att vid felaktigheter, till exempel pris- eller tryckfel, korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om varan är slut i lager eller vid tekniska problem. 

Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har börjat tillverkas vilket vanligtvis är samma dag som beställningen är lagd. I annat fall görs korrigeringar mot den kostnad som uppstår av korrigeringen.

Alla varor förblir Guldsmederna i Norrtäljes egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.

Guldsmederna i Norrtälje förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

§2 Leverans

Vi gör vårt yttersta för att din produkt skall vara er tillhanda så fort som möjligt. Smycken som tillverkas unikt efter era önskemål av material, storlek och ädelstenar har en förväntad leveranstid på 15 arbetsdagar men vi reserverar oss upp till 25 arbetsdagar. De smycken som finns i lager skickas normalt inom 2-5 arbetsdagar. Då varje smycke tillverkas unikt just efter er och era önskemål kan det ibland tyvärr inträffa något längs produktionens gång som gör att vi får göra om hela smycket från grunden vilket kan orsaka en försening. För oss är kvalitet det viktigaste i slutändan. Vi kontaktar er vid eventuella förseningar.

Om det yttre emballaget är skadat ta då inte emot paketet och anmäl detta till chauffören eller postombudet. Vid minsta oklarheter, kontakta oss.

Upptäcker du mot alla odds att något saknas eller är skadat när du öppnar försändelsen måste detta anmälas till oss vid första möjliga tillfälle.

Guldsmederna i Norrtälje AB skickar ut en bekräftelse till mailadressen eller telefonnumret du angivit när din vara är skickad från oss och på väg till dig. Om paketet kommer bort under transporten måste du meddela vår kundtjänst inom skälig tid och med det menas så snabbt som möjligt vid misstanke om borttappat paket. Kundtjänst kontaktar du på info@guldsmederna.se eller 0176-156 56

Leveranssätt
Inom sverige: Skickas med Postnord REK

Övriga länder: Skickas med Postnord eller FedEx International Priority. 

Alla våra försändelser går att spåra via speditören.

För att hämta ut postpaket krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Ej uthämtad vara 

För paket som ej uthämtas debiteras en avgift för outlöst paket. Det samma gäller om det ej går att leverera paketet till er. Summan motsvarar de kostnader som orsakats av att skicka ut samt returnera paketet.

Tull utanför EU (bortsett från Norge)
De som är bosatta utanför EU med samarbetsländer får betala tull samt den momssats som gäller i destinationslandet. Inbetalning av moms samt tull att kommer hanteras av fraktbolaget.

§3 Betalning


Kortbetalning

Du kan betala med Visa, Mastercard och American Express. Välj kortbetalning och följ anvisningarna.

Oavsett vilken betalningsmetod du väljer så uppfyller samtliga kraven för PCI DSS. Du kan vara bunden, beroende på vilken typ av kort det är, att ansluta det till antingen Mastercard Secure Code eller Verified by VISA. Detta gör du vanligtvis på din internetbank eller genom separat login om du har ett icke bankanknutet kort. Du är även tvungen att fylla i din CVC-kod som du finner på baksidan av kortet alternativt framsida för American Express. Alla våra betalningstyper är säkra och använder SSL-certifikat där detta krävs.

Vi samarbetar även med Klarna.

§4 Ångerrätt

Vår ångerrätt omfattar vårt klassiska sortiment, vid ändringar (som inte är standardval) så faller denna rätt bort. Våra produkter som tillverkas unikt för dig i din valda storlek, metall samt infattad med eventuell ädelsten(ar) omfattas ej av distansköplagen för e-handel som vanligtvis är 14 dagar.
I det fall varan är defekt erbjuder vi dock full retur eller bytesrätt inom 90 dagar från beställning. Detta förutsatt att varan är oanvänd samt i nyskick och returneras till oss tillsammans med eventuell originalförpackning. Det yttre emballaget skall vara oskadat och samtliga delar skall finnas med i returen. Du får givetvis prova din vara för att se om den passar, men tänk på att vara försiktig och ha gärna i åtanke att produkter tillverkade i ädelmetaller lätt får repor. Vi kan inte ta emot smycken som på något sätt är skadade eller repiga i retur.

Byten

Alla byten är fria inom Sverige. Ett byte innebär att du väljer att köpa en ny vara. Är varan graverad utgår dock en återställandeavgift på 1 000kr.

Returer

Du kan returnera din vara till Guldsmederna i Norrtälje kostnadsfritt inom 90 dagar från det att du beställt varan inom Sverige och få pengarna tillbaka om du ångrar dig, förutsatt att vara är i nyskick.
Har ni beställt en ring utanför vårt ordinarie sortiment som inte finns tillgänglig på hemsidan utan mot förfrågan eller på annat sätt modifierats enligt era önskemål är smycket fråntagen returrätt. Är varan graverad utgår en återställande avgift på 1 000 kr.

En retur räknas som påbörjad när vi tagit emot paketet så tänk på att skicka det i god tid så att vi inte får den efter de 90 dagarna har passerat.
Kontakta oss på info@guldsmederna.se om du vill göra en retur. 

Alla beställningar, oavsett produkttyp, över 100 000 kr är undantagna öppet köp.

Returer är fria inom Sverige, för mer information kring returkostnader till och från andra länder vänligen se mer på FedEx ratefinder

Fri storleksjustering

Alla våra ringar omfattas av vår policy för storleksjustering. Inom ett år från beställning har ni rätt till en fri storleksjustering av er ring, enda kostnaden är frakten och vi skickar tillbaka ringen kostnadsfritt.

Reklamation

Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och begära in smycket. Enligt konsumentköplagen har du alltid 3 års reklamationsrätt på alla varor, det gäller självklart alla våra ringar och övriga varor. Vid en eventuell reklamation ska en anmälan göras inom skälig tid. En reklamation som sker inom två (2) månader från att felet är upptäckt anses alltid ha gjorts inom skälig tid.

Första steget vid reklamation är att godkänna reklamationen. Om det är vi som gjort fel så kommer vi att begära in smycket och åtgärda felet – är detta inte möjligt ersätter vi dig med en ny produkt. 

Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda. 

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:

E-mail: info@guldsmederna.se

Telefon: 0176-156 56

§7 Sortiment

Guldsmederna i Norrtälje reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet. Exempelvis kan en diamant som finns på vår hemsida inte vara tillgänglig eller i förekommande fall ha fel pris då vi förlitar oss på våra underleverantörer, vi reserverar oss i dessa fall att kunna makulera en order alternativt erbjuda en liknande vara åt kunden. Guldsmederna i Norrtälje reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbplats. Gramvikter och mått är uppskattningar och kan avvika något då produkterna görs för hand. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Guldsmederna i Norrtälje förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

§8 Force Majeure

Guldsmederna i Norrtälje är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud och så vidare, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

§9 Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Guldsmederna i Norrtäljes tjänster eller produkter bör meddelas till Guldsmederna i Norrtäljes kundservice via info@guldsmederna.se.
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. 

§10 Personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som exempelvis namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Syftet med en sådan behandling är för att kunna tillgodose de tjänster ni önskat från oss, såsom skicka hem ringmått eller attrappringar, hantera serviceärenden eller vidare service efter beställningar.

Vi har fått dina uppgifter från er kontakt med oss. Detta kan vara webb-formulär, mailkontakt, telefonsamtal eller beställningar. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke ni gett vid interagerande med oss (accepterat våra villkor). Dina uppgifter kommer att sparas så länge det finns relevans i det enskilda ärendet och vi fullföljt vårt åtagande. Exempelvis uppgifter om köp av varor sparas så länge det finns relevans för varans livslängd. 

De personuppgifter vi behandlar om dig delas med företag inom samma koncern samt vid behov samarbetspartners (enbart sådana som ingått biträdesavtal). Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.

Personuppgiftsansvarig är Guldsmederna i Norrtälje. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss. 

11. Ansvarsbegränsning

11.1 Utöver vad som uttryckligen framgår av dessa Villkor friskriver sig Guldsmederna i Norrtälje från allt ansvar för felaktigheter och brister i den information som publiceras på Hemsidan, i nyhetsbrev eller andra kanaler där Guldsmederna i Norrtälje kommunicerar med kunder eller potentiella kunder. Guldsmederna i Norrtälje ansvarar inte heller för skada eller olägenhet som kan drabba Kunden och som beror på driftavbrott eller andra störningar i kommunikationsförbindelse eller datasystem.

11.2 Guldsmederna i Norrtäljes ansvar för förlust av eller skada på Föremål är begränsat till vad som uttryckligen anges i dessa villkor. Guldsmederna i Norrtälje är inte heller ansvarigt för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, krigshändelse, strejk, blockad, naturkatastrof eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Guldsmederna i Norrtälje är föremål för eller vidtar sådana konfliktåtgärder.

11.3 Ansvarsbegränsningarna påverkar inte konsumentens rättigheter enligt tvingande lagstiftning.